söndag 9 januari 2011

Mattraseromantik

Åh, vad mycket roligt man kan göra med mattrasor. Både av gamla mattor och av själva remsorna. Det senaste året har jag verkligen frossat i mattrasor. Det började med att jag hittade massor med remsor som min mamma klippt till. Dessa fick flytta med hem till mig och har nu blivit till några olika projekt. Några kommer här.
/Erica
Traspiffad bokstav
Bokstavspiff
Jag har traspiffat en bokstav till lilla A´s rum. Stommen är i papp och den har jag köpt på Panduro. Sen är det bara att välja trasor och börja linda. Jag har fäst och limmat ändarna för att få remsorna att sitta. Lätt som en plätt och supersnabbt fixat.



Lampskärm av mattrasor
Lampskärm
Själva stommen hittade jag för 20 kronor på en second handbutik här i närheten. Det tog lite tid att klä den men det var det värt. Jag gillar verkligen resultatet men mannen är inte lika begeistrad tyvärr, så än så länge har den inte hittat någon plats här hemma. 


Traspiffad ram till Lilla A´s rum

Ram
Ramen i Lilla A´s rum var i en trist brun färg från början. Jag hade först tänkt att måla den i någon fin färg men så blev det lite piff med mattrasor istället. Jag tycker den blev riktigt fin. Dessutom är det nostalgi varje gång jag tittar på den då själva mattrasorna är från ett gammalt lakan som mina föräldrar hade när jag var liten. I ramen sitter en av Camilla Lundstens illustrationer av Littlefant. Vykortet köpte jag på ROOM för 10 kronor har jag för mig. En billig och fin tavla till barnrummet blev det. 




Foto: Hemma på min gata i stan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...